تست روانشناسی
ثبت نام كاربر
|
ورود
صفحه اصلی
مشاوره کنکور سراسری
مشاورین مرکز
مقالات
بیش فعالی
علايم بيماريهاي اعصاب و روان
داروها
ایمی پرامین
سرترالین
فلورازپام
سیتالوپرام
کلرادیازپوکساید
ریسپریدون
کلونازپام
آلپازولام
فلوکستین FLUOXETINE
متادون
ارزیابی بیش فعالی
گفتار درمانی
اوتیسم
بازی درمانی
اختلال دو قطبی
افسردگی
وسواس فکری
روال مشاوره بیماران ایدزی
تستهای روانشناسی
تست روانشناسی
MBTI تست
تست هوش جدید
تست اراده
تست شجاعت
تست نیمکره های مغز
تست شخصیتی
تیـپ شخصیتی
خونگرم هستید یا نه؟
تست خشونت و استرس 2
تست روانشناسی نقاشی
نمره اعصاب شما چند است؟
هنگام عصبانیت چه میکنید؟
تست شناخت احساسات
رابطه شخصيت با گروه خوني
تست سلامت روحی و روانی
تست روانشناسی اولویت زیگموند فروید
خدمات مرکز
معرفی محصولات
همایش ها
راه های جستجوی منابع پژوهشی
منابع و وب سایت های فارسی
وب سایتهای انگلیسی
فصلنامه های پژوهشی
کنفرانس ها
لینک های مفید
خبرگزاری ها
ايلنا
ايكنا
ايسنا
ايپنا
ايانا
الف
آنا
ايرنا
آريا
آموزش
سلامت
دانشجو
حيات
جام جم
بسيج
برنا
باشگاه خبرنگاران جوان
واحد مركزي خبر
وفا
قدس
فلسطين
شبكه خبر
روزنامه ها
ابتكار
ابرار
اسرار
اطلاعات
اعتدال
جمهوري اسلامي
خراسان
دنياي اقتصاد
رسالت
سياست روز
قدس
كيهان
مردم سالاري
همشهري
سايت هاي معتبر كودكان
ترانه، نقاشي،شعر،موسيقي
روانشناسي كودك
بازي،سرگرمي، چيستان
راهنمايي بارداري و بچه داري
داستان سرايي،چيستان،گالري عكس و نقاشي
نقشه سایت
درباره ما
تماس با ما
مترجم سایت
مترجم سایت
تست های روانشناسی
آشنايي باآزمون هاي رواني
تاريخچه آزمون هاي رواني
فعاليت در زمينه آزمون هاي روانشناختي به صورت علمي از اواخر قرن نوزدهم ميلادي شروع شده است ؛ اما فكر و انديشه شناخت انسان ها براي نيل به هدف هاي مختلف از زمان هاي قديم موجود بوده است .
با مراجعه به كتب دوران هاي قديم از جمله آثار چيني ها ، يونانيان قديم ، رومي ها و ايرانيان باستان مي توان نمونه هاي زيادي از تمايل بشر به طبقه بندي افراد از روي توانايي ها و خصوصيات آن ها و حتي انتخاب افراد بر حسب استعداد هاي خاص پيدا كرد .
البته در آن دوران نه از تكنيك هاي روان شناختي خبري بوده است و نه از روان سنجي حرفي زده مي شد ، ولي عليرغم عدم وجود اين اصطلاحات علمي قصد انجام اين اعمال وجود داشته است و وسايل ابتدايي براي تحقق بخشيدن به آن ها نيز موجود بوده است .
شروع واقعي آزمون هاي روان شناختي
اولين آزمون رواني به معناي واقعي كلمه را مقياس اندازه گيري هوش بينه سيمون تشكيل مي دهد ، كه در سال 1905 جهت اندازه گيري رشد ذهني منتشر شد به همين دليل بينه را پدر آزمون هاي رواني ناميده اند .
از آنجايي كه هيچ علمي بدون مقدمه و ناگهاني به وجود نيامده است ، پيدايش آزمون هاي روان شناختي را مديون تلاش ها و فعاليت هاي علمي دانشمندان زيادي هستيم كه با كوشش و زحمات شبانه روزي و تحقيقات مداوم خود زمينه ايجاد آن را فراهم ساخته اند و اكثر اين دانشمندان در اواخر قرن نوزدهم يا اوايل قرن بيستم مي زيسته اند .
كار برد آزمون ها در سنجش باليني
آشنايي با آزمون هاي روانشناختي براي متخصصين روان شناسي از اهميت زيادي برخوردار است . تقريباً 91 درصد از روان شناسان شاغل با آزمون هاي روان شناختي سر و كار دارند . در يك بررسي نشان داده شده است كه در 64 درصد از آگهي هاي استخدامي ، سنجش به عنوان يكي از شرايط لازم مطرح شده است . همچنين آشنايي با مهارت هاي سنجش يكي از پيش نيازهاي مهم براي دوره هاي كارآموزي و آموزش دكتري تلقي مي شود . روانشناسان شاغل حدود 10 تا 25 درصد از وقت خود را صرف اجراي آزمون هاي رواني مي كنند .
امروزه سنجش رواني انواع گسترده اي از فعاليت ها را در بر مي گيرد كه فراتر از اجرا و تفسير محض آزمون هاي سنتي است . اين فعاليت ها شامل اجراي مصاحبه ها ( سازمان يافته ، سازمان نيافته ) مشاهدات رفتاري در موقعيت هاي طبيعي ، مشاهده ، تعامل هاي ميان فردي ، سنجش عصب روانشناختي و سنجش رفتاري است .
علاوه بر آن روانشناسان به حوزه هاي تازه اي كه تا بيش از 1980 چندان مهم تلقي نمي شد مانند اختلال هاي شخصيت ، استرس و روش هاي مقابله با آن ( تغييرات زندگي ، فرسودگي ، منابع موجود براي مقابله ) ، سلامت رواني ، سازگاري با فرهنگ هاي موجود و تغييرات وابسته به نوسازي ، تعامل نظام هاي خانوادگي ، روابط ميان شخص و محيط او ( جو اجتماعي ، حمايت هاي اجتماعي ) ، فرايند هاي شناختي وابسته به اختلال هاي رفتاري ، سطح كنترل شخصي ( كارايي شخصي يا خود كفايي ) و ... توجه مي كنند . تمامي اين موارد مستلزم آن است كه روانشناس همواره از ابزارهاي جديد و اختصاصي تر سنجش ، آگاهي به دست آورد و رويكردهايش انعطاف پذير باشد .
آزمون هاي رواني ( اهميت و كاربرد )
آزمون هاي رواني مانند آزمايش هاي تشخيص پزشكي ابزاري لازم و ضروري جهت تعيين و تشخيص مرزهاي سلامت و بيماري و بهداشت روان هستند و مانند آن ها نيز جهت اجرا نمره گذاري و تفسير نياز به افراد متخصص و مسئول دارند و علم روان سنجي پاسخ گوي اين نياز مبرم است
روان سنجي چيست ؟
يكي از گرايش هاي تخصصي روانشناسي است كه در زمينه تهيه ، استاندارد و هنجار يابي و اجرا ، نمره گذاري و تفسير آزمون هاي رواني به مطالعه مي پردازد .
روان سنج كيست ؟
روان شناسي است كه به صورت تخصصي در رشته ي روان سنجي به مطالعه پرداخته و حداقل مدرك كارشناسي ارشد ( فوق ليسانس ) در اين زمينه مي باشد و متخصص اجرا نمره گذاري و تفسير آزمون هاي رواني است .
معرفی
واحد تخصصي روان سنجي
زير نظر زهرا آزاد دیسفاني رتبه اول روانشناسي باليني دانشكده علوم تربيتي دانشگاه فردوسی مشهد و كارشناسي ارشد روان سنجي از دانشگاه علامه طباطبايي تهران و عضو سازمان نظام روان شناسی به شماره عضویت 4294 ، آماده پاسخگويي به شما عزيزان در مشهد مي باشد .
اهم آزمون های موجود و قابل اجرا در مرکز عبارتند از:
1.
آزمون هوش وکسلر در سه سطح پیش دبستانی،کودکان و نوجوانان،بزرگسالان:این آزمون هوشبهر کلامی،هوشبهر عملی،هوشبهر عمومی آزمودنی را برآورد می کند.
2.
آزمون هوش ریون رنگی(کودکان)
3.
آزمون هوش ریون بزرگسالان
4.
آزمون هوش کتل در سه مقیاس 1،2،3 ویژه سنین مختلف از کودکی تا بزرگسالی
5.
آزمون مازهای پروتئوس
6.
آزمون هوش مکعب های کهس
7.
آزمون حافظه وکسلر
8.
آزمون حافظه آندره ری
9.
آزمون بندر گشتالت
10.
آزمون رغبت سنج شغلی
11.
آزمون
MMPI
(در دو فرم بلند و کوتاه) جهت تشخیص بیماریهای روانی
12.
آزمون
SCL-90
13.
آزمون
اضطراب کتل جهت ارزیابی سطح اضطراب
14.
آزمون اضطراب زونگ
15.
آزمون اندریافت موضوع(
TAT
)
ویژه بزرگسالان
16.
آزمون
CAT
(ویژه کودکان)
17.
آزمون مفهوم خویشتن بک
18.
آزمون افسردگی بک
19.
آزمون بالینی چند محوری میلون 3
20.
آزمون رشد اجتماعی واینلند
21.
آزمون جملات ناتمام راتر
22.
آزمون جملات نیمه تمام ساکس
23.
آزمون عزت نفس کوپر اسمیت(دو فرم 30 و 58 سوالی)
24.
آزمون
مایرز بریگز(
MBT
)
25.
آزمون
شخصیت برن رویتر
26.
آزمون رضایت زناشویی
27.
آزمون ترسیم آدمک گودیناف
28.
مقیاس بیش فعالی راتر
29.
آزمون 16 عاملی کتل
30.
آزمون هوش هیجانی بار آن
31.
آزمون هوش هیجانی شوت
32.
آزمون خلاقیت
33.
آزمون خودپنداره راجرز
34.
و ...
کليه حقوق مادي و معنوي سايت متعلق به مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی ناصح مي باشد